Cereri de acces la informație de interes public
Accesul la informație este un drept fundamental al omului, consfințit în articolul 34 din Constituția Republicii Moldova și reglementat prin Legea nr. 148/2023 privind accesul la informațiile de interes public, adoptată de Parlament pe 9 iunie 2023.
Legea nr. 148/2023 a intrat în vigoare pe 8 ianuarie 2024, substituind Legea nr. 982/2000 privind accesul la informație, și asigură racordarea legislației naționale la standardele Convenției Consiliului Europei privind accesul la documentele oficiale, numită și Convenția de la Tromsø – act juridic internațional, ratificat de Republica Moldova în anul 2013, în vigoare de la începutul anului 2020.
Noul act normativ extinde categoriile de entități obligate să ofere informații de interes public, incluzând în lista furnizorilor de informații asociațiile profesionale ale profesiilor din sectorul justiției, întreprinderile energetice, persoanele juridice de drept privat care prestează servicii publice, partidele politice ș.a.
Totodată, spre deosebire de legea anterioară, asigură accesul la informațiile de interes public pentru orice persoană fizică sau juridică care se află pe teritoriul Republicii Moldova, fără necesitatea de a avea domiciliul sau reședința stabilită în țara noastră.
Suplimentar, a fost reglementat un nou concept – transparența proactivă – care prevede publicarea, din oficiu, a informațiilor de interes public pe paginile web oficiale ale autorităților publice.
Conform articolului 32 din Legea privind accesul la informațiile de interes public, monitorizarea implementării acesteia este realizată de Direcția drepturile omului și cooperarea cu societatea civilă a Cancelariei de Stat (CS), care anual, până la sfârșitul lunii martie, va elabora și va publica pe pagina web a CS raportul privind examinarea și soluționarea cererilor de comunicare a informațiilor de interes public.
Cadrul normativ privind accesul la informațiile de interes public
Legea nr. 148/2023 privind accesul la informațiile de interes public
Legea nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal
Legea nr. 245/2008 cu privire la secretul de stat
Legea nr. 239/2008 privind transparenţa în procesul decizional
Modul de depunere a cererilor de comunicare a informațiilor de interes public
Cererile de acces la informațiile de interes public adresate Consiliului raional Telenești/Președintelui raionului pot fi depuse prin următoarele modalități:
-
- la adresa de email consiliul@telenesti.md sau consiliul.raional-telenesti@apl.gov.md
- la sediul Consiliului raional Telenești în boxa pentru scrisori sau expediată la adresa poștală: Republica Moldova, or. Telenești, MD-5801, strada 31 August, 9.
- adresate verbal (direct sau prin telefon).
Notă: Solicitanții de informații nu sunt obligați:
-
- să motiveze sau să justifice cererea sa;
- să semneze cererea olograf sau electronic.
Elemente obligatorii ale cererii:
-
- numele și prenumele sau denumirea solicitantului;
- adresa poștală a solicitantului, precum și adresa poștei electronice dacă se solicită răspuns pe această cale;
- denumirea furnizorului de informații;
- specificarea informației de interes public solicitate, cu detalii suficiente și concludente, care să permită identificarea acesteia de către furnizorul de informații.
Cererea care nu conține numele și prenumele/denumirea solicitantului, sau adresa poștală a solicitantului, precum și adresa poștei electronice dacă se solicită răspuns pe această cale, nu se examinează.
Dacă în cerere nu este specificată informația solicitată sau dacă, din conținutul cererii, nu este posibilă identificarea informației solicitate, solicitantului i se indică asupra neajunsului și i se oferă un termen de cel puțin 5 zile lucrătoare pentru înlăturarea acestuia. Furnizorul de informații acordă asistența și sprijinul necesar solicitantului pentru specificarea informației.
În cazul în care solicitantul nu înlătură neajunsurile în termenul acordat, cererea nu se examinează, fapt despre care este informat.
Informațiile de interes public se comunică solicitantului din momentul în care sunt disponibile pentru a fi comunicate, dar nu mai târziu de 10 zile de la data înregistrării cererii. În cazurile prevăzute de lege termenul poate fi prelungit.
Informațiile de interes public sunt comunicate solicitantului în limba în care sunt disponibile.
Plățile pentru comunicarea informațiilor de interes public
Comunicarea informațiilor de interes public este gratuită, cu excepțiile prevăzute în actele normative, dacă se realizează prin:
-
- furnizarea informației în formă electronică;
- expedierea informației prin poștă, pe suport de hârtie, și volumul nu depășește 20 de pagini;
- eliberarea informației la sediul furnizorului de informații, pe suport de hârtie, și volumul nu depășește 20 de pagini;
- examinarea informației în original, la sediul furnizorului de informații;
- expunerea informației în formă verbală, în cazul cererilor adresate verbal.
În cazul în care, conform actelor normative, comunicarea informațiilor de interes public presupune achitarea unor plăți, solicitantul este informat, în termenul prevăzut la art.19 al Legii nr. 148/2023, despre suma totală care urmează a fi achitată pentru comunicarea informațiilor solicitate, precum și despre modalitatea achitării acesteia. În acest caz, informațiile de interes public sunt comunicate în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data recepționării dovezii de achitare a plății.